نگارش شکایت
نوشته شده توسط : unexer

افرادی که از وقوع جرمی در حقشان آسیب می بینند. برای پیگیری خسارت خود از طریق مراجع قضایی اقدام به نگارش شکایت نامه می کنند. دادستان یا بازپرس نیاز به طرح کردن یک شکایت کیفری دارد که از طریق آن بتواند به جرم وارد شده رسیدگی کند.

در آیین دادرسی کیفری رسیدگی به هرگونه جرمی زمانی آغاز می شود که شاکی اقدام به تنظیم یک شکایت کند البته این برای جرایم نامشهود است. در جرایم مشهود در صورتی که افراد ضابط در دادگستری شاهد وقوع جرم باشد کافی است و نیازی به شکایت شاکی خصوصی نیست و رسیدگی به پرونده فورا شروع می شود.

پس اولین قدم برای نگارش شکایت دریافت فرم شکواییه است. با شهرداد در این مقاله همراه باشید تا شما را با نحوه تنظیم شکایت از طریق اپلیکیشن وکالت آشنا کنیم.

نگارش شکایت

برگه شکواییه چیست؟

همانطور که می دانید در دعوای حقوقی باید دادخواستی مبنی بر خواسته خود پر کنید. برای دعوی کیفری نیز باید اقدام به تنظیم شکواییه کنید. پس اولین مرحله برای ثبت شکایت مراجعه به مراجع کیفری و دریافت فرم شکواییه است.

شکواییه فرمی است که قوه قضاییه آن را تهیه می کند تا افراد قادر باشند شکایت خود را در آن به ثبت برسانند. این فرم یک برگه چاپی است که در آن موارد مانند اطلاعات شاکی و مورد دعوا در آن نوشته می شود و شاکی موظف به پر کردن آن است.

پس شکایت هم مانند دادخواست حقوقی است که برای رسیدگی به آن نیاز است ابتدا برگه شکواییه توسط شاکی تکمیل شود. البته تفاوت آن در این است که برای دادخواست باید حتما در برگه مربوط به آن پر شود. اما برای شکایت حتما نیاز به برگه شکواییه نیست و شاکی می تواند حتی در یک برگه عادی نیز شکایت دعوای کیفری خود را ثبت کند.

نحوه نگارش شکایت

با توجه به ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری شرایط کلی شکایت نامه و نحوه تنظیم آن تحت عنوان فرم شکواییه کیفری مشخص شده است. بر اساس این ماده اگر بخواهیم از طریق این فرم شکایت خود را ثبت کنیم باید مواردی که جهت ثبت شکایت در فرم ذکر شده است را تکمیل کنیم. اما برای ثبت شکایت در یک برگه عادی باید موارد ذیل را حتما در آن ثبت کنیم.

  • نام و نا خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، سن، شغل، وضعیت تاهل، تابعیت، میزان تحصیلات، مذهب، شماره تلفن، آدرس دقیق، ایمیل و کد پستی شاکی.

  • موضوع مورد شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم

  • ضرر و زیانی که به شاکی وارد شده است و مطالبات وی

  • مدارک وقوع جرم، اسامی و مشخصات و نشانی شاهدان و افراد مطلع در صورت وجود

  • مشخصات و نشانی فرد مورد نظر یا مظنون در صورت وجود.

اپلیکیشن وکالت

جمع بندی

با توجه به تمام موارد ذکر شده برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نگارش شکایت شما می توانید به اپلیکیشن وکالت شهرداد مراجعه کرده و از طریق آن اقدام به ثبت شکایت خود کنید.. شما می توانید با مشاوره گرفتن از وکلای ما در صورت نیاز شکایت خود را به صورتی کاملا دقیق و قانونی تنظیم کنید.








:: برچسب‌ها: نگارش شکایت , نگارش شکایت شهرداد , اپلیکیشن وکالت , شهرداد , اپلیکیشن وکالت شهرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: